Co wiemy o BFG?

Według badania przeprowadzonego przez: konsorcjum Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” i Grupa IQS dla Departamentu Edukacji i Wydawnictw NBP w 2015 roku tylko 53% respondentów poprawnie wskazała instytucje finansowe, w których gromadzone środki są objęte gwarancją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Nic dziwnego, że w sytuacji problemów na rynku finansowym, takich jak upadek firmy, która emitowała obligacje, czy niewypłacalność funduszu inwestycyjnego, staje się to poważnym medialnym tematem. W rolach głównych pokazywani są nieświadomi konsekwencji swoich decyzji finansowych inwestorzy.

Doceniamy wiedzę finansową

Takie badania jasno wskazują jak bardzo potrzebne jest zwiększenie świadomości finansowej Polaków poprzez przekazywanie wiedzy lub poprzez pokazywanie ścieżek jak do tej wiedzy dojść samemu. Zauważają to również sami respondenci, którzy w zdecydowanej większości uważają, że wiedza ekonomiczna jest w dzisiejszym świecie niezbędna. Blisko trzech na czterech pytanych uważało, że kompetencje z zakresu wiedzy ekonomicznej ułatwiają poprawę sytuacji materialnej. Według większości ankietowanych każdy powinien posiadać przynajmniej podstawowe wykształcenie ekonomiczne.

Nisko oceniamy siebie

Według najnowszych badań przygotowanych na Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości 2019 na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) i Fundacji Giełdy Papierów Wartościowych (FGPW) przez firmę Indicator na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie dorosłych 500 osób w dniach 7-13 marca br. niemal połowa respondentów (49%) uważa swój stan wiedzy finansowej jako niski lub bardzo niski. Zaledwie 40% badanych zna narzędzia, które umożliwiają odkładanie pieniędzy na emeryturę i planuje ich stosowanie. Pocieszające jest, że świadomość ekonomiczna jest dużo wyższa w wieku 18-34. Tam narzędzia służące inwestowaniu na emeryturę zna i planuje używać 66% badanych. Oczywiście to ciągle słaby wynik, co potwierdzają rankingi wiedzy ekonomicznej w UE, w których okupujemy, jako naród ostatnie miejsca.

“Swoisty system immunologiczny konsumenta”

Według zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Pani Małgorzaty Iwanicz-Drozdowskiej, obecnej na Kongresie, rola edukacji finansowej jest trudna do zastąpienia. Każdy obywatel powinien wiedzieć, w co warto, a w co nie warto się angażować od strony finansowej. Nazwała to swoistym systemem immunologicznym konsumenta. Niezwykle spodobało nam się to wyrażenie ponieważ idealnie wpisuję się w naszą misję, czyli przekazywania wiedzy finansowej. Po części zatem jako pracownia 2033 jesteśmy odpowiedzialni za budowę tego systemu.