TVP3 Wrocław pyta o galerie

Przy okazji materiału w Faktach TVP3 Wrocław, w którym Karol Ciesielski zabrał głos w sprawie otwarcia galerii w najbliższą sobotę opisujemy w dużym skrócie jak wygląda sytuacja rynkowa w handlu. https://wroclaw.tvp.pl/1631511/fakty

Nie potrzebujemy nowych zimowych ubrań?

W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w październiku spadła w stosunku do września o 2,1% (w stosunku rocznym spadek wynosi 2,3%). Wszystko to za sprawą małej mobilności Polaków i samoizolowania się. Dodatkowo wydaję się, że nie ma i nie będzie? sezonowego wzrostu sprzedaży obuwia i odzieży. Dochodzimy do wniosku, że po prostu ubrania zimowe czy buty w tym sezonie za bardzo nam się nie przydadzą.

Spadkowy listopad

W listopadzie należy się spodziewać jeszcze głębszego spadku sprzedaży detalicznej za sprawą ograniczeń w handlu (zamknięte galerie). Nadzieje handlowców rozpala grudzień. To w grudniu rośnie sprzedaż odzieży i obuwia (w zeszłym roku o ponad 20% w stosunku do poprzedniego miesiąca). Przed świętami również książki są rozchwytywane (to częsty wybór na prezent, w zeszłym roku wzrost sprzedaży w grudniu wyniósł ponad 40%). Myślimy też wtedy o meblach i RTV (w zeszłym roku wzrost o ponad 15%).

Pójdziemy do galerii?

Czy otwarcie galerii 28 listopada może spowodować wzrost sprzedaży detalicznej w grudniu? Czy mogłoby to pozwolić odrobić straty z całego 2020 roku? Wydaję się, że tezę tę należy szybko obalić ze względu na dane chociażby z września. Sugerowały one spadek liczby klientów o 1/3 w stosunku do roku 2019. Przy otwarciu na nowo centrów handlowych można zakładać, że liczba klientów w porównaniu z zeszłym rokiem może kształtować się maksymalnie na poziomie 70%. Wpływ na to będą miały przede wszystkim: samoizolacja Polaków, zmiany zachowań konsumenckich (zwiększenie zakupów w e-commerce) czy niepewne podejście do przyszłości.

Internet przejmuje rolę galerii

Jeśli jesteśmy przy rynku e-commerce zerknijmy na najświeższe informacje, którymi dysponujemy. Spójrzmy jak w 3 kwartale giełdowi potentaci odzieży i obuwia przystosowali się do nowych realiów rynkowych. Obserwujemy coraz większy wpływ przychodów z e-commerce takich spółek jak LPP (właściciel m.in. marek Reserved, Mohito) czy CCC. Ten pierwszy pochwalił się wzrostem sprzedaży internetowej o prawie 100% przy jednoczesnym spadku sprzedaży w sklepach stacjonarnych o 5%. Dzięki temu udział przychodów z tego segmentu w przychodach ogółem wzrósł z 10% do 19%. Bardziej imponujący jest wynik firmy CCC. Firma z Polkowic podała, że aż 39% przychodów ogółem w III kwartale pochodziła z rynku e-commerce. To wszystko pomimo otwartych w tym czasie galerii! Wzrost sprzedaży internetowej wyniósł w październiku ponad 80%.

Zwyczaje się zmieniają

Pomimo, że grudzień jest zwyczajowo najlepszym miesiącem w sprzedaży nie należy się spodziewać, że tradycyjny handel w dużym stopniu odrobi straty z poprzednich miesięcy. Niepewność dotycząca możliwości spędzenia wspólnie rodzinnych świąt dodatkowo może tą sytuację zaburzyć. Aby być pewnym, że nasz prezent dotrze do bliskich w tym roku część z nas zamówi go przez Internet z dostawą do bezpośredniego odbiorcy. Zmiany zwyczajów zakupowych, które obserwujemy w raportach spółek z pewnością będą miały dalszy wpływ na wzrost e-handlu kosztem tradycyjnych sklepów.

Może Cię jeszcze zainteresować:

Umów się na konsultację

Zadzwoń do nas pod numer:
 668 386 346

Wyślij pytanie

Konsultacja jest w pełni darmowa i poufna dla każdego Klienta bankowości prywatnej obsługiwanego w dowolnym banku działającym w Polsce.